* رزمنده شهید مهرداد عزیزاللهی

* مهرداد 6 سال در جبهه‌ها حضورداشته است و غیراز مین روبی درگردان تخریب ،درکارغواصی هم ماهر بوده است.
آن فیلم مصاحبه معروف مهرداد ، در اوایل جنگ است که مهردادتازه به جبهه رفته بود.امام خمینی(ره) هم آن فیلم را دیده بود وخواسته بودند تا مهرداد را پیش ایشان ببرند.امام مهرداد را می‌بینندو بازوی او را بوسه می‌زنند و او هم با اشـتیاق فـراوان دست امـام را می‌بوسد.
* وی در  سال 1346 در شهر اصفـهان متولد شد و تنها رزمـنده 14 سـاله ای بود که بخشدار "زبیدات عراق" شد و در سال1364 در عملیـات کـربلای چـهار،در جزیره“ ام الرّصـاص”،به شهادت رسید.

حماسه سازان

* نوجوان شهید مرحمت بالازاده

* او بیرون ساختمان ریاست جمهوری منتظر بود. آقای خامنه ای را که دید،خودش را به او رساند.آقا با مهربانی حالش را پرسید. مرحمت سیزده ساله،با لهجه شیرین ترکی گفت:«آقا!یک خواهشی دارم.» بعد آب دهانش را قورت داد،نفس عمیقی کشید و گفت : «آقـا،خواهش می کنم،به آقایان روحانی و مداحان دسـتور بدهید که دیگر روضه ی حضرت قاسـم (ع) نخوانند!» آقا پرسیدند:«چرا فرزندم؟» مرحمت بغضش ترکید.هق هق گریه امانش نمی داد،با کلماتی بریده بریده گفت:«آقا،حضرت قاسم(ع) هم مثل من سیزده ساله بود که امـام حسین(ع) به او اجـازه میدان داد، ولی فرمانده سپاه اردبیل اجازه نمی دهد به جبهه بروم .»
* وی در روستای "چای گرمی" اردبیل در تاریخ 1349/3/17 متولد شد و در تاریخ 1363/12/21در عملیـات بـدر،در جزیره مجنـون،به شهادت رسید.

حماسه سازان

* رزمنده شهید بهنام محمدی راد

* سـیزده سـال بیشتر نداشت. پسربچه ریزنقش و پر شرو شوری که به راحتی از جلوی چشم عراقی ها درمی رفت،برای مدافعـان خونین شهر از حوض خانه ها آب می آورد و از جاهای دیگر مهمات.گاهی هم دیده بانی می کرد.روزهای آخر،یک ژ-3 بهش داده بودند که از قـَدخودش بلندتر بود.
* وی در تاریخ 1354/11/12 در شهرستان مسجد سلیمان متولد شد و به عنوان اولین رزمنده شهید13 ساله جـنگ تحمیلی درتاریخ 1359/7/28در دفاع ازخرمشهر،بر اثر اصابت ترکش خمپاره،به شهادت رسید.

حماسه سازان

* دانش آموز شهید احمد قلی درستی

* اشتیاق و علاقه او درفعالیت های مذهبی مثال زدنی بود و بارها درمدرسه خرد باختران (کرمانشاه)بخاطر موفقیت در مسابقات اتحادیه انجمن  های اسلامی دانش آموزان،مورد تشویق و تقدیر قرارگرفته بود.احمد در کنار رزم و جهاد در محیط جبهـه،با وجود سن کمش،از توجه به تقوا و تزکیه نفس خویشتن غافل نبود و احادیث و روایات اخلاقی را به دقت در دفترچه شخصی خود،مکتوب می کرد.
* وی در تاریخ 1366/5/18در منطقه سردشت،بر اثر اصابت ترکش خمپاره،به شهادت رسید.

حماسه سازان

* پهلوان شهید سعید طوقانی

* روزهای سال 1357 و اوج اعتراضات مردم به حکومت شاه بود. سعید هم ده سال بیشتر نداشت که در رشته ورزش های زورخانه ای، بازوبندپهلوانی را گرفت. همـان مـوقـع نـامه ای به امـام خمینی(ره) نوشت که در روزنامه اطلاعات چاپ شد.سعید نوشت:« اینجانب پهلوان کوچولوی پایتخت،به حمایت ازحضرت امـام خمینی(ره) و اعتـراض به وضع موجود فعلا ورزش را کنار می گذارم.»
* وی در فروردین 1348 متولد شد و در تاریخ 1363/12/23در عمـلیـات بـدر،در محدوده شرق رود دجله،به شهادت رسید.

حماسه سازان

*طراح و تصویرگر: محمد صابر شیخ رضایی :: Designer & Illustrator: M.Saber Sheykh Rezaei

* این مجموعه به سفارش و همت یکی از مجموعه های فرهنگی در مسیر اجرا قرار گرفت و برای جلد دفاتر تحریر دانش آموزی آماده گردید.