بچه های شَتیلا

*متن جرح و تعدیل شده گفتگوی بنده با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با بعضی آثار دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت.. البته سیاق گفتگو شکل دیگری بود ولی اینگونه نقل شده توسط خبرنگار محترم؛ بگذریم.. به هر حال ممنون از ایشان {البته اسم شریفشون در خاطرم نموند} به خاطر توجه به مسأله آسیب شناسی جشنواره های هنری ایرانی.

* گفتگو در ادامه مطلب

نمایش آثار ضعیف هنرمندان تجسمی "خیانت به آنان" است.

به نمایش درآوردن آثار هنری بی کیفیت و ضعیف،تحت تاثیر تعارفات و نگاه کمیتی در جشنواره ها،خیانت در حق هنرمندان جوان است.

محمدصابر شیخ رضایی، طراح گرافیک، تصویرگر و کاریکاتوریست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با انتقاد شدید از سطح آثار بخش گرافیک دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، گفت: بیش از نیمی از پوسترهای سفارشی این بخش، ضعیف بودند و الزامی در به نمایش درآمدنشان وجود نداشت.

این هنرمند ضمن اشاره به رواج نگاه کمیتی در نمایشگاه های اسم و رسم دار داخلی، اضافه کرد: رانت های عقیدتی در جشنواره های این چنینی بیداد می کند و همیشه در چنین نمایشگاه هایی، با آثار و اسم هایی خاص و کلیشه مواجه می شویم که پدیده چندان مبارکی نیست.

وی ادامه داد: آثار بخش هنرمندان مدعو این جشنواره را نوعی آرشیوگردی می دانم و حتی در این بخش نیز شاهد اتفاق های تازه ای نبودیم امروز با موج هنرمندانی مواجهیم که قصد عرض اندام در چندین شاخه از دنیای هنر را دارند و ناخواسته عملکردی در راستای تخریب خود و فضای هنری کشور انجام می دهند.

شیخ رضایی ضمن تصریح این نکته که وزنه حضور اساتید و پیشکسوتان نسبت به هنرمندان جوان در بخش نقاشی جشنواره سنگینی می کرد، گفت: در این شاخه جشنواره به هنرمندان نسل نو فرصت حضور بیشتر داده نشده و کفه ترازو، به سوی تعداد انگشت شماری از هنرمندان مدعو سنگینی می کند.

این طراح گرافیک همچنین عنوان کرد: در بخش نقاشی، آثار از حیث کمیتی بیشتر اما در کیفیت ضعیف تر و در بخش کاریکاتور، با وجود کمیت پایین، کیفیتی مطلوب داشته است، ما با آثار زیبا و بی نقصی از هنرمندان کاریکاتوریست مواجه می شویم و همچنین با وجود چند هنرمند خارجی، و بین المللی بودن این بخش، پررنگ تر به نظر می رسد.

وی همچنین اذعان کرد: آثار هنری که در جشنواره ها و نمایشگاه ها به نمایش درآمده و ارائه می گردند، الگوی جامعه هنری ما قرار می گیرد و شوراهای سیاستگذاری و هیئت های انتخاب، باید از نمایش آثار ضعیفی که همچون آثار قوی الگوسازی غلطی انجام می دهند، پرهیز نمایند.

* لینک منبع خبر / باشگاه خبرنگاران جوان