سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران

پوستر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ۲۰ فروردین ماه توسط رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این پوستر ابتدا «قرآن و رحل» به عنوان نمادهایی جهانی از کتاب آسمانی مسلمانان جهان و نیز حرکت پروانه ها به سمت روشناییِ عناصر اصلی  طرح در مرکز کادر  به چشم می‌خورد.

«محمد صابر شیخ رضایی» طراح پوستر مسابقات بین‌المللی قرآن به خبرنگار مهر گفت: فضای تصویری و نورپردازی اثر با الهام  از آیاتی است که در آنها نزول قرآن کریم در «شب قدر» بیان شده که پس از نزول و روشنایی بخشی این آیات نورانی بر قلب سلیم و ضمیر پاک پیامبر اکرم، قرآن چراغ هدایت اهل ایمان شد.

طراح این پوسترضمن بیان نکاتی در خصوص طراحی این اثر  ادامه داد: این پوستر از بین سه پیش طرحی که به سفارش برگزارکننده مسابقات بین المللی قرآن ارائه داده بودم انتخاب شد که آن ها بر خلاف این طرح  فضای بسیار ساده تری داشتند و بیشتر تایپوگرافی و حروف محور بودند و همچنین تاکیدی بر استفاده از نشان مسابقات با عنوان "إقرأ" در عناصر تصویری پوستر، که نشانه نوشته سال های پیش توسط استاد مسعود نجابتی طراحی شده بود.

وی افزود: فضای تصویری و نورپردازی اثر با الهام  از آیاتی است که در آنها نزول قرآن کریم در «شب قدر» بیان شده که پس از نزول و روشنایی بخشی این آیات نورانی بر قلب سلیم و ضمیر پاک پیامبر اکرم، قرآن چراغ هدایت اهل ایمان شد.

این طراح برتر کشوری اضافه کرد: افزون بر این ایده با توجه به تلمیحات فراوان در ادبیات کهن فارسی از همنشینی شمع و پروانه، در این پوستر کتاب قرآن جایگزین محتوایی نورِ شمع شد و پروانه ها نیز به تعداد سی و پنج عدد تکثیر شدند.

شیخ رضایی با اشاره به وجود 35 پروانه در طرح این پوستر افزود: وجود سی و پنج پروانه اشاره به  سی و پنجمین دوره مسابقات دارد و حرکت پروانه ها از زمینه تاریک به فضای روشن مرکز کادر به سمت قرآن نوعی فرار از تاریکی جهل و قدم در راه هدایت و روشنایی گذاشتن را نیز تداعی می کند.

وی تصریح کرد: طراحی پوستر با تلفیق تکنیک‌های سه بُعدی و دو بُعدی و با استفاده از گروه رنگ‌هایی که در هنر اسلامی بیشتر شاهدشان هستیم از جمله سبز، آبی فیروزه ای و لاجوردی نیز در طراحی اثر مد نظر قرار داشت.

شیخ رضایی در پایان اظهار کرد: در طراحی این پوستر سعی شد نگاه روزآمد تری به این مضمون نسبت به پوسترهای طراحی شده در سال های قبل پرداخته شود.

گفتنی است، محمد صابر شیخ رضایی فارغ التحصیل رشته گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران و کارشناسی ارتباط تصویری از دانشکده هنر دانشگاه شاهد است که از سال١٣٨١ در حیطه های طراحی گرافیک، تصویرسازی و عکاسی به خلق اثر می پردازد.

کسب عناوین برترِ بیش از چهل رقابت هنری ملی و بین المللی از جمله؛ دوسالانه بین المللی گرافیک جهان اسلام، دوسالانه جهانی پوستر تهران، جشنواره هنرهای معاصر اسلامی، جشن تصویر سال، مسابقه جهانی هنر،ورزش،المپیک، جشنواره پوستر پایداری، جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان،جشنواره بین المللی هنر مقاومت را درکارنامه کاری خود داشته و در سال١٣٨٧ در جشنواره قابی برای جوانی، به عنوان یکی از 25 جوان موفق استان تهران در شاخه هنر، انتخاب و معرفی گردید.

وی صاحب آثار شاخص فراوانی با موضوعات فرهنگی، سیاسی و مذهبی است؛ از جمله: تابلوهای صداقت آمریکایی، مجموعه پوسترهای تحریف امام، مجموعه پوسترهای عاشورایی،پوسترهای ترویج کتابخوانی، شهدای غواص، آتش نشانان فداکار حادثه پلاسکو، حقوق های نجومی و عکس های مجموعه های «مشکورین» و «عشق و ایمان» با محورهای ١٣٩٤ و ١٣٩٥ در همکاری با سایت khamenei.ir در حافظه تصویری مردم ایران شاخص شده که از آثار اوست.

با تشکر از خبرنگار محترم: خانم نوری
*لینک خبر / خبرگزاری مهر