محمدصابر شیخ رضایی  معتقد است: کاریکاتور، با مخاطب عام روبه رو است چراکه هنری است که از سوی عموم جامعه درک می شود. کاریکاتور با زبان عامیانه با مخاطب سخن می‌گوید و زبان ساده‌ای دارد از این رو مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. هرچه موضوعات روز جامعه به زبان کاریکاتور طرح شود، سریعتر از سوی عموم جامعه پذیرفته می‌شود.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، این روزها سالن‌های حوزه‌ هنری میزبان 55 اثر از هنرمندان برجسته و نام آشنای کاریکاتور کشور هستند که در پی واکنش نسبت به استفاده ترامپ از نامی مجعول برای خلیج فارس، خلق شده‌اند.

برو خونه ات!

محمدصابر شیخ رضایی از جمله هنرمندان جوان کشور است که کسب بیش از 40 عنوان ملی و بین المللی در حوزه گرافیک و عکاسی را در کارنامه خود دارد. او با شرکت در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس، درخصوص اثری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: بیش از نیم قرن است که شاهد تردد ناوهای آمریکایی‌ در نزدیکی مرز خلیج فارس هستیم. این ناوها، جنبه اقتصادی و نظامی دارند. طرحی که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام، مربوط به زمانی است که رییس جمهور وقت آمریکا مطرح کرده بود محدوده آبهای خلیج فارس نیز از آن آمریکاست و می‌توانند آزادانه در آن تردد کنند و رهبر انقلاب هم خطاب به آمریکایی‌ها فرمودند، شما باید بروید به خلیج خوک‌ها؛ درواقع رهبر با کلامشان، به صورت غیر مستقیم مطرح کردند که محدوده خلیج فارس جای ناوهای آمریکایی‌ نیست و درعین حال خاطره، شکست را برای آنها زنده کردند. من نیز در طرح خود از این مهم بهره جستم و چند ناو آمریکایی را نشان دادم که در حال پرت شدن به سمت خلیج خوک‌ها هستند.

این گرافیست با اشاره به آنکه مخاطبان گرافیک به نوعی تخصصی‌تر و خاص‌تر هستند از کاریکاتور به عنوانی هنری نام برد که عمومی‌تر است و گفت: در حوزه گرافیک، مخاطبان نیازمند آن هستند که دید بصری تخصصی داشته باشند اما در حوزه کاریکاتور، با مخاطبان عام روبه رو هستیم چراکه هنری است که از سوی عموم جامعه درک می شود.

او تصریح کرد: کاریکاتور با زبان عامیانه با مخاطب سخن می‌گوید و زبان ساده‌ای دارد از این رو مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. هرچه موضوعات روز جامعه به زبان کاریکاتور طرح شود، سریعتر از سوی عموم جامعه پذیرفته می‌شود.

او با تاکید برآنکه، هنر با نشر و انتشار است که زنده می ماند یادآور شد: اگر آثار هنری منتشر نشوند، نمی‌توانند در قلب مردم نفوذ پیدا کنند. باید سازو کاری طراحی کرد که چنین آثاری منتشر شوند و در سطح شهر در معرض دید عموم قرار گیرند. حتی می‌توان بین میان برنامه‌های تلویزیون شاهد پخش تصاویری از کاریکاتورهای اینچنینی بود.

محمدصابر شیخ رضایی تاکنون در بسیاری جشنواره‌ها و بینال‌های هنری حائز دریافت جوایز متعدد شده‌است. از آنجمله می‌توان به دریافت رتبه نخست جشنواره پوستر مقاومت، کسب جوایز در سوگواره هنر عاشورایی، کسب رتبه در جشنواره هنر جوان و دوسالانه گرافیک جهان اسلام و... اشاره کرد.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، در نمایشگاه کاریکاتور خلیج همیشه فارس، کاریکاتورهایی از هنرمندانی همچون حسن کریم‌زاده، مهناز یزدانی، محمدرضا دوست‌محمدی، داوود کاظمی، محمدصابر شیخ رضایی، بهرام عظیمی، بهمن عبدی، محمود نظری، محمدعلی رجبی، ابوالفضل محترم، مهدی کریم‌زاده، کیارش زندی، ادیک یغوسیان، داریوش رمضانی، داوود کاظمی، داریوش رمضانی، علی درخشی، علی میرایی، طاهر شعبانی، فیروزه مظفری، جمال رحمتی، علی پاک‌نهاد، اکبر تراپ‌پور، آروین، حمیدرضا مصیبی، جواد علیزاده، مهدی عزیزی، علی میرایی، علیرضا پاکدل، محمد فیض آبادی و افشین سبوکی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 3 آبان ماه به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

*لینک خبر در سایت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری