محمد صابر شیخ رضایی

* گفتگو در ادامه مطلب

سهم هنرمندان در ایجاد فضای خلاقانه گرافیکی غیرقابل انکار است.

محمدصابر شیخ رضایی با بیان اینکه آثار هفتمین سوگواره باید با 6 سال قبل متفاوت باشد، گفت: نگاه سطحی به موضوع عاشورا با استفاده از نشانه ها و نمادهای تکراری فضا را به سمت در جا زدن آثار پیش می برد، بنابراین هنرمندان شرکت کننده و علاقمند به خلق آثار مذهبی وظیفه دارند تا به سهم خود با ایجاد و ارائه آثار خلاقانه فضا را به سمت تولید آثار متفاوت و با کیفیت پیش ببرند.

به گزارش روابط عمومی هفتمین سوگواره هنر عاشورایی، محمدصابر شیخ رضایی شرکت کننده در این سوگواره، اظهار داشت: با وجود اینکه سابقه گرافیک مذهبی در ایران قدمت دارد و قبل از انقلاب هم طرح جلد کتاب و پوسترهای برای نمایش های آئینی همچون تعزیه یا تئاترهایی با موضوعات دینی و روایات سنتی وجود داشته، اما در فضای گرافیک مذهبی آثار خوب کمی داریم. متاسفانه  در این زمینه بیش از حد به کمیت پرداخته شده اما جای کار عمیق تر و تکیه بر محتوا همچنان وجود دارد.
شیخ رضایی با بیان اینکه گرافیک مذهبی شاخه ای از گرافیک فرهنگی است، بیان کرد: ارگان ها و مجموعه های بسیاری به فراخور ایام عزاداری عاشورا و مناسبت های مذهبی به تولید آثار مذهبی می پردازند، اما این بدان معنا نیست که آثار از فیلتر دید یک هنرمند عبور کرده باشد بلکه بسیاری از این آثار صرفا توسط اُپراتورهای آشنا به نرم افزارهای گرافیکی فاقد دید بصری مناسب تولید شده اند.
وی در خصوص آثار خود اظهار داشت: ابداعات جدید و نو می تواند خالق اتفاقات تازه ای در زمینه هنر گرافیک باشد، بنابراین همواره سعی کرده ام با نگاه به پیشینه سنتی تصاویر ایرانی و نگاه گرافیکی به خط و نوشتار آثار اصیل به خلاقیت در آثارم توجه شایانی داشته باشم.
این هنرمند جوان که در دوره های دوم و سوم این سوگواره شرکت داشته است، در خصوص روند پیشرفت در آثار، گفت: دوره دوم و سوم به نسبت دوره اول که استارت و آغازگر این سوگواره بوده روند پیشرفت مشهود بود و به تدریج در دوره های بعدی سوگواره تا به امسال افت و خیز کیفیت آثار قابل مشاهده بوده است.
وی با ذکر این نکته که اگر قرار باشد نمایشگاهی آموزنده داشته باشیم، باید روی کیفیت آثار تمرکز بیشتری شود، خاطرنشان ساخت: آثار هنرمندان سوگواره می تواند به عنوان سرمشق هنری ،در کارگاه های آموزشی مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرگذار باشند، بنابراین باید از  کمیت محوری فاصله گرفت و به کیفیت آثار فکر کرد.
  گفتنی است، محمد صابر شیخ رضایی متولد 1364 در تهران است. وی کارشناس ارتباط تصویری از دانشکده هنر دانشگاه شاهد بوده و کسب بیش از 30 عنوان برگزیده را از جشنواره های مختلف تجسمی و گرافیکی را در کارنامه هنری خود دارد.

* لینک به منبع/ مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری