هشتمین جشنواره داستان انقلاب

پوستر داستان انقلاب؛ پوستری عاری از کاربرد عناصر تکراری

با طلیعه انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و هفت، هنرمندان عرصه ادبیات و داستان سرایی نیز دوشادوش مردم، فجر انقلاب را در آثار خود متبلور ساختند. یعنی گروهی از هنرمندان با حضور خود قالب جدیدی را شکل داده اند، پرندگان سپیدی که خود نمادی از یکرنگی، پاکی، صلح،  ثبات و آرامش هستند، گردهم آمدند و برای عرصه پروازشان فضایی بی انتها و آسمانی را شکل داده اند.

در این زمینه طراحی پوستر هشتمین جشنواره داستان انقلاب نیز به نظر می رسد که  طبق همین الگوی اصلی شکل گرفته است؛ استفاده از فضای مثبت و منفی عناصر اثر، بواسطه سطوح تیرگی و روشنی و همچنین کنتراست رنگی آسمان آبی لاجوردی با فضای سپید پیرامون باعث شده  تا فضای مشخص شده آسمان به صورت کتاب به شکل شاخصی خودنمایی کند.از نظر پلان بندی و گردش چشم در اثر؛ مخاطبان در آغاز مواجهه، اثر را حاوی کتابی به رنگ آبی آسمانی می بینند که با عنوان روی کتاب خوانش تصویری و محتوایی دارد و در مرحله بعدی انبوه چشم های پرندگان و پیرو آن جزییات فضای غالب سپید رنگ و تفکیک شده آن ها چشم را گرداگرد قاب اثر و عنصر کتاب به گردش می آورد.

فضای ایجاد شده مرکز اثر، روایتی انتزاعی از کتاب و نمادی مجسم از مقوله داستان است و از آنجا که داستان محملی است برای حرکت زورق خیال هنرمند در پیش چشم مخاطب، فضای داخل کتاب نیز تصویر آسمانی با ابرهایی در حرکت و تموج را در خود دارد که نمادی از پویایی است.

عنوان پوستر و دیگر اطلاعات متنی اثر نیز به تبع آنچه ما از طرح جلد و فضای کتاب ها انتظار داریم با ترکیب بندی ساده و منسجم به گونه ای همسو با زاویه و پرسپکتیو کتاب قرار داده شده که مجددا تاکیدی بر صورت عنصر بصری کتاب به عنوان نمادی از مقوله داستان است.

از مفاهیم ثانویه طرح که البته در لایه های بعدی تماشا و کنجکاوی مخاطب به چشم می آید تعداد پرنده های داخل قاب پوستر است که بنابر سال وقوع انقلاب و طلیعه داستان انقلاب، بر عدد 57 استوار گشته که با وجود تعدد، گویی همه از یک جنس وحدت بخش هستند و جهت نگاه عناصر نیز به سمت کتاب و مخاطبان است که خود تلاشی برای جذابیت بخشی و جلب توجه بیشتر مخاطبان به موضوع پوستر است.

به طور کلی سعی طراح بر این بود تا از عناصری مثل  پرنده سفید، آسمان و ... که در حیطه طراحی برای موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میان برخی طراحان گرافیک رایج است، پرهیز کند تا شاهد تولید آثار و جلوه های ناب تری از طراحی گرافیک برای موضوعات فرهنگی، ملی و مذهبی در ایران عزیز باشیم.

* لینک به منبع / مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری