در مسیر پر شاخ و گل و برگ شدن
محمد صابر شیخ رضایی طراح پوستر هفتمین جشنواره داستان انقلاب معتقد است، این پوستر تداعی کننده کتاب های فارسی دوران دبستان بزرگترهای امروز است که با پرداختن به آن سعی کردم تا در ذهن مخاطب از این نقش عمومی (کتاب و گل و مداد) آشنایی زدایی کرده و این ایده را با هفتمین جشنواره داستان انقلاب همراه کنم،بزرگترهایی که خود امروزه نقشی تعیین کننده در جریان ادبیات و داستان ایران عزیز دارند.
محمد صابر شیخ رضایی طراح پوستر هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری با بیان اینکه این پوستر از میان چند نمونه که اتود زده شد انتخاب شد ،عنوان کرد: شاید در نگاه اول حس شود که با وجود نقش و نمادهای به کار رفته در پوستر، مخاطب پوستر سنین کودک و نوجوان و کودک را شامل شود اما باید گفت که الزاما استفاده از نقش گل و رنگ های پایه و شاد نمی تواند معرف این گروه مخاطبان باشد و با استفاده از تمهیدات بصری چون ترامه کردن تصویر (نزدیک کردن به تصاویر بافت دار چاپی) و ایجاد خطوط مورب بصری و باقی شیوه ها و در کنار چیدمان نوشتار و تصویر،اثر برای مخاطب بزرگسال نیز کارآمد است.
وی ادامه داد: این پوستر تداعی کننده کتاب های فارسی دوران دبستان بزرگترهای امروز است که شاکلۀ انس با ادبیات در فعالان این عرصه نیز از این دوران در افراد شکل گرفته است و با پرداخت تصویری به آن سعی در نمایش دوران آغازین شکل گیری بدنه ادبیات انقلابی داشتم.
جشنواره داستان انقلاب با نام امیرحسین فردی گره خورده و وجود جایزه ویژه به نام ایشان در هفتمین جشنواره داستان انقلاب، که شخصیتی شاخص و تاثیر گذار در حیطه داستان انقلاب بود و تلاش های او به خصوص برای سنین پایه و نوجوان بود بهانه ای شد برای تکریم و یادی از او در فرآیند طراحی پوستر که تصویر ایشان در قاب عکسی از جنس تصویراصلی به کاررفته در پوستر به آن کتاب که در مسیر پر شاخ و گل و برگ شدن است تکیه داده شد که تعداد گل های داخل کتاب نیز نمادی از هفتمین دوره جشنواره بود.
این طراح اشاره کرد در طرح اصلی پوستر به نماد حرکت های انقلابی که حول محور آزادی خواهی شکل می گیرند، در میان گل و برگ ها بال های سفیدی وجود داشت که به صلاحدید مجموعه از طرح فعلی حذف شد که می توانست معنادهی بیشتری در این موضوع داشته باشد و خاطر نشان کرد: آزادی و رهایی از مفاهیمی است که جایگاه معینی در ادبیات و داستان انقلاب دارند.
وی در خصوص شیوۀ پرداخت نوشتار پوستر اظهار داشت: در اکثر جشنواره هایی که در حیطه ادبیات برگزار می شود طراحان طبق قانونی نانوشته! سراغ خطوط نستعلیق یا شکسته نستعلیق می روند که این امر بدون مطالعه موضوعی آن جشنواره امری غیر منطقی است، و اینجا لازم دیدم با توجه به موضوعیت داستان وانقلاب، از حروفی شبیه به حروف سربی چاپی یا ماشین نویسی شده مورد استفاده در کتاب ها و روزنامه های رایج در دهه های پنجاه و شصت شمسی سعی کردم ذهن مخاطب به این دوران معطوف شود تا یاد آوری دوران شکل گیری و جوانه زدن این نهال هنری باشد و برای جذابیت بخشی به نوشتار،از این تکنیک تایپوگرافی بهره جستم که نوشته ها و عنوان در ادامه هم تا گوشه پوستر ادامه پیدا کرده وبه شکلی سریالی با شروع از مسیری و ختم شدن به نقطۀ دیگر به نوعی روح سیال در ادبیات داستانی را نشان دهم.