* گفتگوی کوتاه اینجانب با خبرگزاری فارس

{اولین گفتگو پس از بیست سال طراحی و خلق مداوم آثار هنری که هیچگاه در این خبرگزاری انعکاسی نداشته!}  :)

 

«برخی افرادی که دیوارنگاره‌های شهدا را طراحی می‌کنند، قلم شان در دهه 60 متوقف شده.»

این را صابر شیخ رضایی طراح گرافیک گفت و ادامه داد: «همین نکته و نگاه سطحی به صورتگری از شهدا و بدون توجه به تحولات عرصه تصویر، باعث شده نقاشی های دیواری‌ برای نسل جدید به اندازه کافی جذاب نباشند.»

شیخ‌رضایی که خود سال‌ها است سابقه طراحی و تصویرگری با مضامین مقاومت و شهدا را دارد، برای خبرنگار فارس توضیح داد: هنرمندان باید توانایی همراه شدن با سبک‌های تصویری جدید و جذاب‌تر را داشته باشند و این نیازمند جستجوگری مستمر و تقویت توانایی های هنرمندانه است.

او که بیش از بیست سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در زمینه طراحی گرافیک دارد، افزود:

متأسفانه در ایران بیشتر علاقمندان تصویرگری که عمدتاً فارغ التحصیلان شاخه های ارتباط تصویری و نقاشی در دانشگاه ها هستند، بخاطر عدم تنوع و غیرکاربردی بودن واحد‌های درسی در مراکز آموزش عالی یا اساتید غیرمتخصص، جذب تصویرگری کودک و نوجوان و فقط در حیطه کتاب و مجلات می‌شوند و شاخه های متنوعی از تصویرگری مانند حیطه های تجاری، مطبوعاتی، علمی، پی نما یا تصویرسازی برای محصولات فرهنگی مثل تمبر، پوستر یا گرافیک متحرک و سایر محصولات با مخاطب گروه سنی «بزرگسال»، مغفول واقع می شود و از آنجاکه ساخت و پرداخت هنرمندانه «چهره» نیازمند توانمندی های شاخص تری است، این شاخه وضعیت مناسبی ندارد.

 

شیخ رضایی با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند بیمارستان ها، نهادهای نظامی، بنیاد شهید، بسیج مناطق، دانشگاه ها هم روی دیوارهای اختصاصی خودشان نقاشی شهدا را دارند، توضیح داد: بعضی از نهادها از آن جا که با هنرمندان متخصص طراح و مجری ارتباط ندارند، نمی‌توانند دیوارنگاره‌ها را با کیفیت و جذابیت بالا طراحی کنند.

این طراح گرافیک اضافه کرد: عزیزانی هم هستند که بنا بر دغدغه های شخصی و با روحیه جهادی به نقاشی های دیواری از شهدا می پردازند که نگاه باارزشی است. اما باید توجه داشت در عصر جنگ جهانی رسانه ها و نشر متکثر و سریع و جهانی تصویر، آثاری که پرداخت ضعیفی از مضامین ملی و دینی و ارزشی دارند، در صورت نداشتن مؤلفه های قوی، دستخوش توهین و تمسخر اصل موضوع واقع می شوند.

 

او سپس توضیح داد: گاهی طراح و تصویرگر می‌تواند کار خوبی تحویل سفارش دهندگان دهد، اما شخص متخصصی که بتواند آن طرح را در بالای سازه داربست و در ارتفاع و مجاورت باد و باران و ابعاد بزرگ مثلا 30 در 40 متر پیاده سازی و اجرا کند پیدا نمی‌شود یا نمی‌تواند به خوبی حق مطلب کار را ادا کند. تعداد هنرمندانی که متخصص این امر هستند نه تنها در تهران و در کل کشور هم زیاد نیستند و این مطلب نیز به شکلی به کاستی در تربیت نیروی متخصص در مراکز فنی و حرفه ای و آموزش عالی بر می گردد.

او که در گذشته عضویت کوتاهی در شورای ارزیابی آثار اداره دیوارنگاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران را در کارنامه خود داشته، در پایان با بیان اینکه در سال‌های اخیر، اقبال به نگاه‌های «نو و جذاب» به دیوارنگاره ها و استفاده از ظرفیت هنرمندان طراح گرافیک و تصویرگران علاوه بر نقاشان از سمت مدیران سازمان‌های متولی دیده می‌شود، تأکید کرد: با این حال همچنان زبان این نقاشی‌ها رو به آینده و حتی امروزی نیست و نیازمند تخصیص توجه ویژه است.

 

* لینک مطلب در خبرگزاری فارس/ خبرنگار محترم: خانم شکوفه الهی نیا