چگونه یک پوستر جلب سیاحان به فلسطین، نماد مقاومت {مردم فلسطین} شد؟

در سال 1936، یک یهودی اتریشی به نام "فرانتس کراوس" این منظره کارت پستالی از شهر قدیمی اورشلیم را خلق کرد.

کراوس همزمان با تبلیغات تشکیلات صهیونیستی در زمان ظهور هیتلر از اروپا گریخت و پوسترهای مختلفی برای گروه های صهیونیستی { که مهاجرت یهودیان از اروپا به سرزمین مقدس را تئوریزه و تشویق می کردند} طراحی کرد که توسط انجمن توسعه گردشگری فلسطین نیز به چاپ رسید.

در پوستر کراوس؛ منظره ای ازتپه های مشرف به نگین شهر باستانی اورشلیم یعنی قبة الصخرة، با فضاسازی آرامی در پالت رنگی مدیترانه ای با رنگ گرم به تصویر کشیده شده است، که نقطه توجه تصویر و تاج آن را گنبد صخره قرار داده است. پس از تأسیس رژیم غاصب اسرائیل در سال 1948، اکثر یهودیان اسرائیلی از سرزمین بین اردن و دریای مدیترانه به عنوان «فلسطین» یاد کردند و عبارت visit Palestine ؛ "از فلسطین دیدن کنید!" در این پوستر سال ها برای جلب توریسم یا مهاجر استفاده می شد.

این پوستر کم و بیش برای چندین دهه فراموش شد تا...

visit PALESTINE-1936

* فرانتس کراوس - Franz Krausz-1936

... در اوج روند صلح اسلو در دهه 1990، یک طراح گرافیک و فعال تل آویو به نام "دیوید تارتاکور" تصویر کراوس را تجدید طراحی و چاپ کرد.

به گفته دان والش، بنیانگذار و متصدی آرشیو "پروژه پوستر فلسطین": این یک "ژست امید" برای همزیستی بود!

با اوج گرفتن اخبار پیمان اسلو و شروع انتفاضه دوم، فلسطینی ها شروع به تغییر کاربری و برداشت معانی از پوستر کردند. زمین عضوگیری و مهاجرپذیری یهودیان در پوستر به تایید حقوق فلسطینیان و حق بازگشت به سرزمین شان تبدیل شد و در فضاهای عمومی، ایستگاه های اتوبوس، قهوه خانه ها و ساختمان های دولتی و در سراسر بیت المقدس شرقی و سرزمین های اشغالی به دیوار آویخته شد تا جایی که در برخی مواقع، منشأ پوستر منجر به سردرگمی در مراکز نصب شده در نقاط فلسطینی-اسرائیلی می شد.

والش می نویسد: «هر فلسطینی و دیگران فرض یا ادعا کرده اند که این پوستر نمی تواند توسط یک صهیونیست یا اسرائیلی ساخته شده باشد! هم به این دلیل که عبارت «فلسطین» و تصویر دقیق گنبد صخره را در خود دارد. "اما هر دو فرض اشتباه خواهند بود."

 

visit PALESTINE-1990

* دیوید تارتاکُوِر - David Tartakover-1990

به هر روی؛ این پوستر در طول سال‌های گذشته به عنوان "نماد مقاومت فلسطین" شناخته شده و باقی مانده است و استفاده از آن مطابق با رویدادهای متفاوت در این سرزمین توسط طراحانی از سراسر دنیا با تفسیرهای و نشانه هایی جدید، تغییر می‌کند.

 

به عنوان مثال در تفسیری دوباره در سال 2009 توسط "عامر شمالی" هنرمند ساکن رام‌الله، دیوار حائل (دیوار جدایی بین بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری) منظره شهر قدیمی را از بین می‌برد.

یا مجموعه ABCNT ، جت های جنگنده اسرائیلی را در مسیر بمباران بر فراز این منظره اضافه کرد.

با گذشت زمان چه با افزایش خشونت و جنایات صهیونیست ها علیه فلسطینیان یا پاسخ های مدافعان فلسطین و جبهه مقاومت، احتمالاً نسخه‌های بیشتری از این تصویر نمادین در زمان های پیش رو بازطراحی می گردد.

* برشی از مقاله / به نقل از slate.com

... و اثر پیش رو نیز در تداوم معنای این آیکون جهانی و آشنای دیرباز برای اهالی فلسطین {در تثبیت حقانیت تملک تاریخی فلسطینی ها بر اراضی اشغالی}؛ نمایانگر افزایش توانمندی دفاعی و موشکی جبهه مقاومت با حمایت های شهید قدس؛ حاج قاسم سلیمانی شده است و رقم خوردن برگ جدیدی در تاریخ این سرزمین مقدس و قبله نخست مسلمانان.

 

Resistance-مقاومت

* طراح و تصویرگر: صابر شیخ رضایی - :: رمضان المبارک :: illustrator:Saber Sheykh Rezaei - 2023

«این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت میگویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دستشان را پُر کرد. کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ رهبر انقلاب اسلامی

 

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

* شادی روح پرفتوح حاج قاسم سلیمانی؛ "شهید القدس" فاتحه و صلواتی هدیه بفرمایید.

 

* دریافت فایل با کیفیت اثر "این مرد، دست فلسطینی ها را پُر کرد." | مکتب حاج قاسم