هفته هنر انقلاب اسلامی - 1403

* طراح و تصویرگر: صابر شیخ رضایی - :: illustrator:Saber Sheykh Rezaei - 2024

* هنر متعهد به حقیقت

فـروردین ماه | همزمان با گرامیداشت سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم؛ سید مرتضی آوینی

* گفتنی است همه ساله پوسترهای این رویداد بر اساس تندیس گرامیداشت برگزیدگان هفته هنر انقلاب،

طراحی و اجرا می شوند که بر پایه یکی از آثار حجمی "استاد علی اصغر یوزباشی" می باشد.

 

* ماجرای تندیس مشهور هفته هنر انقلاب چیست؟
استاد علی‌اصغر یوزباشی، مجسمه‌ساز برجسته و خالق این تندیس می‌گوید:

« اسم این تندیس «انتظار» است و شمایل یک انسان منتظر را به تصویر می‌کشد؛ انسانی که رو به آینده دارد و قلبش در مسیر انتظار مثل شعله‌ شمعی، شعله‌ور است.»

* اما این مجسمه چطور متولد شد؟

«از وقتی به دنیا آمدم خانه ما در محله دولت آباد بود، نزدیک شهر ری. من با اتوبوس از دولت‌آباد می‌رفتم راه‌آهن و از آن‌جا می‌آمدم حوزه. این مسیر هر روزم بود و مدت زیادی در اتوبوس بودم. معمولاً در مسیر رفت‌وآمد با تکه‌های کوچک خمیر، طرح می‌زدم. این مجسمه را هم داخل اتوبوس مجسمه طراحی کردم و بعد به دوستانم نشان دادم. وقتی پسندیدند اندکی اصلاحش کردم و خود مجسمه را ساختم. دوستان نقل می کنند که این مجسمه سال‌ها در انبار حوزه مانده بود تا زمانی که آقای فاضل نظری به عنوان معاون هنری حوزه منصوب شدند و برای انتخاب تندیس چهره سال هنر انقلاب به آرشیو کارهای حجمی آمدند و این کار را انتخاب کردند.»
(برگرفته از هفتمین شماره نشریه دیدی‌نو / اردیبهشت ۱۴۰۱)

استاد علی اصغر یوزباشی و تندیس مانای "انتظار"

* استاد علی اصغر یوزباشی