روز ملی پاکستان

* طراح و تصویرگر: صابر شیخ رضایی - :: illustrator:Saber Sheykh Rezaei - 2023

* پوستر روز ملی پاکستان

اکثر ملت ها ذیل یک پرچم و یک جغرافیای مشخص به همدلی رسیدند اما پاکستان جز کشورهایی است که ابتدا مردمش با هم متحد و همدل شدند و پس ار اون مرزهای جغرافیایی ترسیم شد.
پس از تشکیل کشور پاکستان میلیون ها نفر پس از سختی های فراوان از هندوستان فعلی به پاکستان با سختی و مشقت های فراوان مهاجرت کردند و کشور پاکستان پس از مبارزات بسیار مسلمانان شبه قاره در تاریخ 14 اوت 1947 از هندوستان جداشد.
پاک+استان به معنای سرزمین پاک است که فسلفه وجودی پاکستان را هم همین موضوع میتوان نامید، به عبارتی پاکستان کشوری است که عاری از کفرگویی و شرک است. پاکستان نقطه ی مقابل شرک و کفر گویی است و شعار معروف پاکستانی ها: پاکستان کا مطلب کی؟ لا اله الا الله «معنای پاکستان چیست؟ هیچ خدایی جز الله نیست» می باشد.


* علامه محمد اقبال لاهوری اندیشمند و شاعر بزرگی بود که نقش بزرگی در قوت گرفتن اندیشه ی کشوری مستقل و مسلمان در شبه قاره را داشت و میتوان گفت او بود که رویای تشکیل کشوری مستقل را در ذهن ها جا انداخت و یکی از نمادهای استقلال پاکستان است.
* محمدعلی جناح شخصیت برجسته پاکستان است که نماد استقلال پاکستان است و اولین رئیس جمهور بعد از استقلال است. از او به عنوان قائد اعظم یاد می شود.

 

اولین کشوری که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت ایران بود و پاکستان نیز اولین کشوری بود که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت.

شاخصه های سرزمینی، فرهنگ شرقی، آیین ایمانی واحد، حب اهل بیت و جمهوری اسلامی بودن دو کشور از سرمایه های مشترک این دو دیار است.