آثار بنده در نمایشگاه طراحی پوستر "روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی رحمة الله علیه" در شیراز
 
سعدی؛ در مدح و منقبت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم

* طراح و تصویرگر: محمد صابر شیخ رضایی :: / 2021 :: Designer & illustrator: Saber Sheykh Rezaei

* محمد رسول الله | صلی الله علیه و آله و سلم

ماه فروماند از جمال محمد

سرو نباشد به اعتدال محمد

 

وعدهٔ دیدار هر کسی به قیامت

لیلهٔ اسری شب وصال محمد

 

سعدی؛ پاسدار حریم فرهنگ ایرانی

* طراح و تصویرگر: محمد صابر شیخ رضایی :: / 2023 :: Designer & illustrator: Saber Sheykh Rezaei

*سعدی؛ پاسدار حریم فرهنگ ایرانی

دانی که چه گفت زال با رستم گرد

دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد

 

دیدیم بسی که آب سرچشمه خرد

چون بیشتر آمد شتر و بار ببرد

 
* یکم اردیبهشت ماه به پاس تجلیل خدمات جاودان سعدی به فرهنگ و ادبیات و هنر ایرانی، به نام ایشان نامگذاری شده؛
به همین مناسبت مجموعه نمایشگاهی و اکران شهری به همت برادر عزیز و ارجمند آقای "سعید کریمی"
و مجمع طراحان انقلاب اسلامی فارس "بیت" به سرانجام رسید.
به امید تداوم بازتاب اندیشه های ایشان در آثار هنری متنوع هنرمندان عزیز کشورمان.
 
 

"سعدی" در آینه بیانات رهبر انقلاب اسلامی، آیة الله خامنه ای :

* تجلیل سعدى، تنها تجلیل شعر و نثر شیوا نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، و در این دوران که انقلاب مبارک اسلامى پهنه‌ى زندگى ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهاى اسلامى ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایسته‌ى خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدى بر زبان ارزش‌گزاران آن ارزشها و یاد او در خاطر رهروان آن وادیها مکرر و مؤکّد گردد.

* بى‌شک سعدى یکى از پایه‌هاى بناى استوار ادب پارسى و محصول شعر و نثر و تشکیل‌دهنده‌ى یکى از برازنده‌ترین اندامهاى پیکره‌ى شکوهمند فرهنگ کنونى ماست.

* شرف سعدى بر بسیارى از سرایندگان پارسى از آن است که قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایه‌ى تقرب و ارتزاق نساخته است. بسى اندک‌اند زبان آورانى که گوهر آسمانى سخن را در پاى اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدى یکى از این نادرگان است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروى شفا بخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است.

* شعر و نثر فاخر این جهاندیده‌ى انسان شناس صادق، همواره پیامى را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحى و گنجینه‌ى قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بى‌غش خود او.

* شیوه‌ى سخن بى تکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمى و محبت است. کلام او چون جوى آب زلالى، ذره ذره‌ى جان مستمع را سیراب مى‌کند و بى‌هیچ غبار تصنع، بر دل او مى‌نشیند.

* بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاخته‌اند، اما فقط سعدى است که شعرى روان چون نثر و نثرى آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزه‌ى شگفت آورى از مضمون و ترکیب و معنى و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است.

* قلّه‌های شعر فارسی چه کسانی هستند؟ سعدی، حافظ، مولوی، فردوسی؛ اینها قلّه‌های شعر فارسی‌اند. شما ببینید شعر اینها که قلّه‌ هنر شعریِ طول تاریخ ما است، در چه جهت‌هایی به کار رفته!؟ سعدی یک بوستان دارد که بهترین اثر هنری او است -گلستان بعد از بوستان قرار می‌گیرد- در بوستان شما نگاه کنید، [می‌بینید] این هنر فاخرِ فوق‌العاده برجسته همیشه در خدمت اخلاق، در خدمت تعلیم، در خدمت تعهّد [است]؛ از اوّل تا آخرِ بوستان این جوری است [یعنی] هنر شعر در خدمت اخلاق است.

* بارى اینک، بهانه‌اى براى ابراز شیفتگى به این سخن ساز معنى‌پرداز فراهم آمده و به جاست که کلام او که قرنها خاطر حزین و شاد را به خود مشغول کرده و از عشق و جوانى تا ضعف و پیرى را در بر گرفته و آداب صحبت را به پیر و برنا آموخته و رازهاى تربیت را براى عالم و عارف گشوده، امروزه حد آن نگهداشته و حق آن گزارده شود و این حق‌گزارى بدون معرفت درست او، ممکن نخواهد شد.

* پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است، همواره نقش زرین خاطر پندآموزان و زبان فصیح و صریح او رازگشای گنجینه‌های معانی، برای دل‌های جوینده و مشتاق بوده است، و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه "احباب سخن" و "ارباب خرد" را می‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیبا ترین گل‌های اندیشه‌های بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست ویافت.