* نمایشگاه پوستر: سربرنیتسا؛ حقیقت همیشه زنده
بوسنی و هرزگوین،سربرنیتسا، بوتوچاری،  تیرماه

سربرنیتسا، حقیقت همیشه زنده

* طراح و تصویرگر: صابر شیخ رضایی - :: illustrator:Saber Sheykh Rezaei - 2023

 

* نمایشگاه پوستر: سربرنیتسا؛ حقیقت همیشه زنده
بوسنی و هرزگوین،سارایوو، فرهادیجا ، تیرماه

* طراح و تصویرگر: صابر شیخ رضایی - :: illustrator:Saber Sheykh Rezaei - 2023

 

جنگ و نسل کشی بوسنی؛

دو نسل کشی توسط نیروهای صرب در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و پاکسازی قومی در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب بوسنی در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ انجام گرفت.

طبق تحقیقات وسیع گزارش مرکز پژوهش و اسناد سارایوو (RDC) در ژوئن 2012؛ تعداد ۱۰۱٬۰۴۰ کشته یا مفقود را در در جنگ ۱۹۹۲–۱۹۹۵ پذیرفته شده بود که حداقل ۳۰ درصد از قربانیان بوسنیایی زنان و کودکان بودند.
جنایات جنگی بیشمار؛ تجاوز به زنان و کودکان، محاصره شهرها، نسل کشی مردان، گورهای دسته جمعی و ... از جمله تیترهای شاخص این دوران علیه مسلمانان بوسنیایی است.

صرب ها علاوه بر جداسازی دختران از دیگران برای جنایات اخلاقی و شکار هزاران مرد بی سلاح در جنگل- جاده مرگ، کودکان، زنان و کهنسالان و حتی معلولین بسیاری را با شرایط فجیع راهی گورهای جمعی کردند و برای پاک کردن رد جنایات جنگی شأن قربانیانی که در گورهای جمعی زیر خاک دفن می شدند، بارها توسط بیل های مکانیکی نبش خاک و پیکرها متلاشی یا جابجا می شدند به طور مثال شش قطعه استخوان از یک جوان ۲۲ ساله در شش گور دسته جمعی یافت شد.

ایالات متحده آمریکا با فریب جامعه بین المللی به بهانه پایان بحران پاکسازی قومی صرب ها؛ با کمک سربازان حافظ صلح سازمان ملل از هلند، مردم بوسنیایی را خلع سلاح کرد که همین امر از دلایل ظلم و کشتار و عدم توان دفاعی این مردمان بود و اولین قبرستان قربانیان جنگ نیز توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده، بیل کلینتون افتتاح گردید!

و شعار حقوق بشر غربی در قاره سبز بار دیگر به بهانه انگاره های دینی و مذهبی ولی با هدف تحقق اهداف استعمارگران پیر، چندباره و چندباره در سربرنیتسا، سارایوو و سایر نقاط بوسنی و هرزگوین، رنگ باخت و از معنا تهی شد.

کوفی عنان دبیر وقت سازمان ملل، بارها فاجعه بوسنی را لکه ننگ عملکرد سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری و مایه شرمساری همیشگی غرب خواند.

 

* به همت هیئت هنر و جناب آقای محسن نصرالله

*امسال همزمان با سالروز یادمان قربانیان جنگ بوسنی و تدفین بقایای اجساد شهدای به تازگی یافت شده از گورهای دسته جمعی، آثار پوستر هنرمندان ایرانی در شهرهای سارایوو و سربرنیتسا و مسیر «مارش میرا» به نمایش درآمدند.

* پوستر نمایشگاه با الهام از آثار برجای مانده از شلیک راکت های جنگی بر سر مردم بی دفاع در بوسنی و هرزگوین در تهاجم صرب ها؛ مشهور به "رُزهای سارایوو"!

رزهای سارایوو