سالگرد ارتحال امام خمینی

* طراح: محمد صابر شیخ رضایی :: / 2021 :: Designer: Saber Sheykh Rezaei

* دریغا ای دریغا ای دریغا
خدایی سایه ای رفت از سَرِ ما


*  14  خرداد ماه 1368
سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی

رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

* استوری موشن پوستر ارتحال امام خمینی

* متحرک ساز: سید محمد میرنوراللهی / گرافیک نگاره

 

* چهارده بیان کوتاه از منظومه فکری و عملی امام خمینی رضوان الله علیه:
{که با گذشت چهار دهه از آغاز انقلاب در فکر و عمل مسئولین، بر تک تک این کلمات نورانی، پرده غفلت و انفعال و شعارزدگی بدون عمل، حجاب افکنده}

 

* وقتی حکومت حکومت عادلانه شد، حکومت در خدمت مردم شد، سایه این حکومت بر قلوب مردم است؛ و یک همچو حکومتی می تواند حکومت کند. (صحیفه امام؛ ج۷، صص ۵۲۷ - ۵۲۸).

* شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲).

* حاکم اسلام و رئیس دولت اسلام از مردم هیچ نمی ترسد؛ چون خیانتکار نیست؛ از خود مردم است و توی مردم است. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۸۷).

* اسلام وضعش از اوّل این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگی، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایین تر بوده است، یا همان جور. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۱).

* جدّیت بکنید که با مردم رفتارتان خوب باشد. اینها بندگی خدا هستند. با اینها رفتارتان خوب باشد. همه جا، همه کس، همه مردم با هم، جدیت بکنند که همه با هم خوب باشند؛ یک محیط برادری ایجاد بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۷)

* ما جمهوری اسلامیِ لفظی نخواستیم. ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان- و ان شاء الله در سایر ممالک هم - اجرا بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۳).

* وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره اش برای رفاه مردم است، نظامش برای رفاه مردم است، رئیس جمهورش برای رفاه مردم است، نخست وزیرش برای رفاه مردم است، و محیط، محیط مَحبّت؛ یک محبت مَحبّت.(صحیفه امام؛ ج ۷،صص ۲۸۲ - ۲۸۳).

* اسلام می خواهد که بازار ما، خیابان ما، خانه ما، بیرون، داخل همه- یک نظم اسلامی، تعاونی پیدا بکند، مَحبّت آمیز باشد؛ محیط مَحبّت باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۴۹)

* کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است؛ ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۵۱۲)

* با عملتان می توانید که شما کاری بکنید که مردم از یاد ببرند آن سختیها و آن زورگوییهای سابق را، و این ذائقه های تلخ را شما شیرین کنید با عمل خودتان، با رفتار خودتان، با مَحبّت خودتان.(صحیفه امام؛ ج ۱۳،ص ۳۷۱).

* درکارخانه ها خیلی نظارت بکنید به این که هیچ اجحافی به کارگرها در آن جا نشود.(صحیفه امام؛ ج ۱۹،ص ۴۰۹)

* دولت خدمتگزار مردم باید باشد. مثل سابق نباشد که فرمانفرما بود، حالا باید فرمانبردار مردم باشد. (صحیفه امام؛ ج ۶،ص ۳۹۷)

* ملت ما به واسطه اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیش رفت.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۷۸)

* حکومت اسلامی حکومتی است که، برایِ مردم خدمتگزار است؛ باید خدمتگزار باشد. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۶۸)

 

"دریغا ای دریغا":

ببار از دیده، دامن دامن ای اشک
که غم زد آتشم در خرمن ای اشک

که بر این آتشم آبی فشانم
چو خشکیدی تو در چشم من ای اشک

دریغا ای دریغا ای دریغا
خدایی سایه ای رفت از سَرِ ما

به چه عشق تو را سودا کند دل
که همتای تو را پیدا کند دل

گلی با رنگ و بوی تو نبیند
اگر صد چشم خود را وا کند دل

دریغا ای دریغا ای دریغا
خدایی سایه ای رفت از سر ما

مگو روح خدا رفت از بَرِ ما
که جان دامن کشید از پیکر ما

خروش از خیل مشتاقان برآمد
که حرف عشق رفت از دفتر ما

دریغا ای دریغا ای دریغا

خدایی سایه ای رفت از سر ما

شعر از "مرحوم حمید سبزواری"
این ترانه با صدای جناب آقای "محمد گلریز" در حافظه تاریخی مردم سوگوار ایران نقشی ماندگار بست.