محمد صابر شیخ رضایی

* متن گفتگو در ادامه مطلب

آشنایی با چند نرم‌افزار،کسی را طراح گرافیک و طراح پوستر نمی‌‌کند!

داور بخش پوستر هفتمین جشنواره «هنر جوان» تاکید دارد که کار گرافیکی و طراحی پوستر تنها به آشنایی با چند نرم‌افزار وابسته نیست و طراح باید به دانش حرفه ای و الفبای تجسمی و گرافیک نیز مجهز باشد.

محمدصابر شیخ‌رضایی طراح گرافیک و از داوران بخش پوستر هفتمین جشنواره «هنر جوان» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پس از انقلاب گرایش جوانان به رشته های ارتباط تصویری رشد داشته است، بیان کرد: جوانان علاقه‌مند به هنر، گرایش زیادی به رشته گرافیک دارند و به واسطه آن زیرمجموعه‌های این رشته مانند طراحی پوستر نیز با حجم بالای علاقمندان به فعالیت در این زمینه روبه رو است.

وی ادامه داد: ما در حیطه گرافیک تجاری با گسترش فعالیت‌ صنایع تولیدی و تجاری در بخش خصوصی شاهد گسترش و رشد این عرصه هستیم ولی در حیطه  گرافیک فرهنگی از اوایل انقلاب، بخش های دولتی به شکلی نوسانی سهیم بوده اند ولی در سال های اخیر بواسطه اهمیت این عرصه به مرور اتفاقاتی در بخش خصوصی در حال رخ دادن است و کم کم مسئولان و متولیان مراکز غیردولتی هم با نگاهی جدید به سمت کار فرهنگی-هنری متمایل شده و از ظرفیت‌های تاثیرگذار هنر گرافیک و پوستر بهره می برند. البته این راهی است که تازه به آن گام نهاده‌اند و باید به مرور کیفیت این تفکر و نگاه به این عرصه تقویت شود.

داور بخش پوستر هفتمین جشنواره «هنر جوان» با اشاره به برخی آسیب‌ها و آفت‌هایی که در زمینه طراحی پوستر با بروز و ظهور انواع تکنولوژی‌ها پیش آمده است، گفت: خیلی‌ها به واسطه استفاده از انواع نرم‌افزارها به طراحی پوستر اقدام می‌کنند ولی واقعیت این است که طراحی پوستر صرفا به واسطه استفاده از نرم افزارها محقق نمی شود و باید فرد طراح به دانش حرفه ای و الفبای تجسمی و گرافیک نیز مجهز باشد و بداند برای طراحی یک اثر چگونه و از چه عناصری بهره بگیرد و جنبه های طراحی یک اثر از ایده و اجرا و ترکیب بندی و فرم و سطح و رنگ و نور گرفته تا نحوه بهره گیری از عکس و نوشتار و تصویرسازی و حتی نگاه فلسفی، جامعه شناسانه و روان شناسانه را در آثارش مورد توجه قرار دهد.

این طراح درباره نقش جشنواره‌ای مثل «هنر جوان» در روند فعالیت جوانان عرصه گرافیک اینگونه توضیح داد: جشنواره «هنر جوان» می تواند در ساماندهی اوضاع نقش موثری داشته باشد و فکر می‌کنم دیدگاه داوران در یک دوره می‌تواند روند کاری هنرمندان جوان در چند سال بعد را هم جهت‌ دهی کند زیرا آنها به نتیجه داوری‌ها دقت کرده و متناسب با خروجی جشنواره برای سال‌های بعد اثر تولید می‌کنند که اگر کارهای باکیفیت و اصولی برگزیده شوند می‌توانند الگوی خوبی برای دیگران باشند.

شیخ رضایی ادامه داد: همچنین معتقدم تنوع سلیقه و نگاه در تیم داوران باعث می‌شود آثار از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرند و نتیجه داوری‌ها هم به آثار متنوع‌تری ختم شود و فقط با الگویی مشترک در چند اثر مختلف مواجه نشویم.

وی در پایان با اشاره به اینکه یک جشنواره به تنهایی نمی‌تواند جریان هنر کشور را تغییر دهد، عنوان کرد: این مساله خیلی مهم است که برگزیدگان یک جشنواره در طول سال مورد حمایت قرار گیرند. مثلا جا دارد برگزارکنندگان جشنواره با برگزاری کارگاه های تجسمی در طول سال با حضور برندگان یا ایجاد زمینه همکاری این هنرمندان با مراکز تولیدات فرهنگی و هنری و رسانه ای، موثرتر واقع شوند. صرف برپایی یک جشنواره کافی نیست و حوزه هنری می‌تواند با حمایت مستمر از این استعدادهای جوان به ارتقای سطح فعالیت های مختلف که شاخه های گوناگون هنر گرافیک در آنها موثر است، نیز کمک کند.

* لینک به منبع خبر / خبرگزاری مهر