راهی که از سر گرفتیم/ شهید حججی

محمدصابر شیخ رضایی اظهار کرد: شهدا در نظر من همچون نقوش ماندگار در فرهنگ این مرز و بوم هستند از این رو از نقوش رنگارنگ کاشی در طراحی پوستر استفاده کردم. رنگارنگ بودن این تصویر از آن زاویه است که بیشتر آثاری که طی این مدت زمان تولید شد، از جنس مویه و غم و اندوه هستند و رنگ‌های تیره‌ای دارند، اما به نظرم آمد که کار می‌تواند برای شهید باشد اما رنگین و امید بخش باشد.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، گالری خانه عکاسان حوزه هنری تا 24 شهریورماه میزبان نمایشگاهی تحت عنوان «راهی که از سر گرفتیم» است که 45 پوستر از هنرمندان گرافیست را در پاسداشت شهید محسن حججی در معرض دید عموم قرار داده‌است.

محمدصابر شیخ رضایی، یکی از هنرمندانی است که اثر او در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌است و البته این تصویر به عنوان پوستر معرفی نمایشگاه نیز انتخاب شد.


او که طراح گرافیک است و از سال 1381 به صورت حرفه‌ای به این کار مشغول شده است درخصوص اثری که از او در نمایشگاه پوستر حوزه هنری به نمایش گذاشته شده‌است گفت: این نمایشگاه با عنوان کلی «راهی که از سر گرفتیم» طراحی شد و همانگونه که در عنوان نمایشگاه، درخصوص چگونگی به شهادت رسیدن شهید محسن حججی تاکید ویژه شده‌است و شاهد داستان تلخ بریده شدن سر ایشان هستیم، ما نیز این راه را از سر گرفتیم و مجدد این راه را آغاز کردیم. از این رو به نظرم آمد تا در طراحی پوستر، بر حوادثی که درخصوص شهادت شهید حججی با آن روبه رو بودیم متمرکز شوم.

او ادامه داد: شهدا در نظر من همچون نقوش ماندگار در فرهنگ این مرز و بوم هستند از این رو از نقوش رنگارنگ کاشی در طراحی پوستر استفاده کردم. رنگارنگ بودن این تصویر از آن زاویه است که بیشتر آثاری که طی این مدت زمان تولید شد، از جنس مویه و غم و اندوه هستند و رنگهای تیره‌ای دارند، اما به نظرم آمد که کار می‌تواند برای شهید باشد اما رنگین و امید بخش باشد.

شیخ رضایی تصریح کرد: در مرحله دوم نیز سعی کردم تا اشاره مستقیم به نوع شهدات محسن حججی را همچون آسیبی که به سطح کاشی کاری یا نقش هنری وارد می‌شود نشان دهم و از شکاف آن آسیب،  یک گیاه سبز و پیچک رویش کرد که امید و باور بر زنده بودن شهدا را نشان می‌دهد.

او با اشاره به فرصت محدودی که هنرمندان برای خلق پوسترهای به نمایش در آمده در نمایشگاه «راهی که از سر گرفتیم» داشتند گفت: در این نمایشگاه شاهد، حرکتی عمومی و جامع از سوی هنرمندان در خلق آثاری با مضمون شهادت هستیم. هرچند آثار بر طبق انجام وظیفه به موقع، توسط هنرمندان خلق شدند و اتفاق خوبی است اما شاهد تولید آثار مشابه نیز هستیم. چنانکه برخی از آثار به لحاظ ایده بسیار به هم شبیه هستند و حتا در برخی از آثار شاهد آن هستیم که هنرمند همت نکرده‌است تا عکسی بهتر و باکیفت تر از شهید محسن حججی برای خلق اثر خود پیدا کند و حتا تصاویر متفاوت تری از این شهید مورد استفاده قرار گیرد. بااین وجود از آنجایی که زمان برای خلق این آثار محدود بود، می توان گفت شاهد به نمایش در آمدن آثاری خوب در این نمایشگاه هستیم.

نمایشگاه «راهی که از سر گرفتیم» به همت مرکز تجسمی حوزه هنری شکل گرفته است و هنرمندانی همچون: علیرضا پور‌اکبری، محمدصابر شیخ رضایی، احمد آقا قلی‌زاده، سیدمهدی میرحیدری، حسیـن یوزباشی، کوروش ملک‌پور، نعیمه قاسمیان، امید کردی، محمدصادق پوروهاب، علیرضا سراج، مهرداد خلیفه، محمدرضا رحیمی، هادی مهری، مجید کشاورزی میاندشتی، نعیمه فاضلی، حسین قربانی، رسول اشتری، حسین مرتضایی، حسین ثابت، نصیر بشیری، رضا فرخ پور، حسین شیرازی، علی جزینی، حامد زارع و علی مصطفوی پوسترهای خود را در معرض دید قرار داده‌اند.

* لینک خبر در سایت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری